Viikko 42 heppailut

lauantai 19. lokakuuta 2013

Haanhuilua tunnilla ja kärryajelulla.

Juu tän viikon heppailut tiivistyi nyt vain maanantaihin, koska perjantaina olen menossa Helsinki Horse Show’hun. Mutta nyt maanatain tuntiin. Maanatain saimme tehdä, mitä mielii koko tunnin.

Anteeksi kuvien vähyys, ku unohdin pyytää jotakuta, ottamaan tunnista kuvia.

Alkukäynnit mentiin pitkin ohjin ja ilman jalustimia, haahuillen pitkin kenttää, sitten otettiin ohjat ja jalkkarit ja tehtiin mitä haluttiin. Mä harjoittelin Paulin kanssa käynnin pidennystä, lyhentämistä ja peruutusta, joka mun käsien epätasaisuuden vuoksi, muuntui aluksi takaosakäännökseksi.


No sitten nostimme ravin ja mä ravasin ilman jalustimia. Se oli todella kivaa. Teimme voltteja,  siirtymiä käyntiin ja minä harjoittelin yhä peruutuksia, jotka alkoivat sujus. Sitten saimme alkaa nostella laukoja. Kysyin saisinko laukata ilman jalustimia ja sain luvan vain sillä ehdolla, että en putoaisi.

Jee! Sain laukan pidettyä paremmin kuin koskaan ja vaikka Pauli kiihdytti välillä, niin pysyin kyydissä. Yhden kerran, Pauli veti pään alas ja yritti ilmeisesti pukittaa. En tiedä mutta, en ottanut selvää vaan nostin pään ylös ja kannustin eteen.
Sitten siirryttiin raviin ja vaihdettiin suunta kokorata leikkaa :lla. Ja haahuillimme myös toiseen suuntaan käynnissä ja ravissa. Harjoittelin myös peruutuksia, jotka sujuivat paremmin. Saimme myös tähän suuntaan laukata, niin paljon kun huvitti. Sitten ravattiin loppuravit ja käveltiin loppukäynnit, kääntyen sitten sopivassa kohdassa kaartoon. 


Sitten vein ponin taliin, hoidin kamat pois ja harjasin pojan huolella ja tein sitten hoitotoimet, jonka jälkeen laitoin kahdet pitkähihaiset, päällekkäin ja lähdin pihalle, odottamaan että Minna saapuisi Hopilon kanssa, hakemaan mua pitkästä aikaa, kärryajelulle.





Hopsu tietää mien poseerata. ^ ^

Kun käännyttiin pois talin pihalle vievälle tielle, niin Minna luovutti ohjat mulle ja kehotti nostamaan ravin. Hopilo lähti innoissaan ravaamaan.


Kai se luuli et mennään kotiin, mutta mikä pettymys pojalle se olikaan kun mä käänsin sen ympäri ja lähdettiin takaisin talille päin.


Sitten vielä pysäytettiin ja otettiin jopa valokuvia, siis kesken matkan! Hopsuli oli sitä mieltä et nyt riitti ja yritti jatkaa matkaa omin päin, mutta sitäkään ei sallittu. No kai tässä voisi vähän poseerata, kun kerta mamma ottaa musta kuvia.



Kuvat (c) Minna.
Hopilo mietti ja seisoi, hetken kunnes mä annoin sen lähteä kävelemään, Minna ottaessa vielä kuvia. Sitten Minna tuli kyytiin ja jatkettiin käynnissä tallin pihalle, jossa luovutin ohjakset Minnalle ja kiitin molempia kivasta reissusta ja sovittiin, Minnan kanssa vielä uusinasta ensi Ma ja valoisimpaan aikaan.

Lisää kärryajelusta tulee kunhan saan niitä Minnalta lisää.Mut nyt 

2 kommenttia:

  1. oon ittekkin ollut useasti ton hevosen kyydissä! ihana suokki.
    mun lempirotu on just suomenhevonen.

    VastaaPoista
  2. noi suokit on vaan niin ihania.toi tosin on jo kuollut.

    VastaaPoista